Wij over ons

1200 jaar | 18 monumenten | 1 culturele stichting

De KULTURSTIFTUNG SAKSEN-ANHALT

De culturele erfenis van Saksen-Anhalt is fascinerend divers. Historische monumenten karakteriseren op veel plaatsen niet te overzien het landschap. De spannende geschiedenis van talrijke musea, collecties en evenementen wordt gecombineerd met een niet minder spannende hedendaagse cultuur.

Dit waardevolle bezit te beschermen, te behouden en te vormen is opgave van de culture stichting Kulturstiftung Saksen-Anhalt. Met de enthousiaste inzet van gemiddeld 160 medewerkers/-sters kunt u 1200 jaar geschiedenis beleven. Binnen de stichting ontvouwen 6 kastelen, 5 burchten, 4 domkerken, 1 stiftskerk, 1 klooster, daaronder het kunstmuseum Moritzburg Halle (Saale), alsook de enigste Lyonel-Feininger-Galerie ter wereld hun culturele werking.

De oude naam »Stiftung Dome und Schlösser in Sachsen-Anhalt« was daarvoor te bekrompen geworden. Daarom heten wij sinds april 2017 KULTURSTIFTUNG SAKSEN-ANHALT ... en onderstrepen daarmee de gehele culturele bandbreedte van onze huizen.

1996
Oprichting van de stichtingen ‘Stiftung Schlösser, Burgen und Gärten des Landes Sachsen-Anhalt’ en de ‘Domstiftung’ onder een gemeenschappelijk bestuur en beheer.
2001
Fiduciair beheer van de stichtingen ‘Kloster Bergesche Stiftung’ en de ‘Stiftung Kloster Unser Lieben Frauen’.
2005
Fusie van de beide wettelijk zelfstandige stichtingen van de deelstaat ‘Stiftung Schlösser, Burgen, Gärten’ en ‘Domstiftung’ onder de naam ‘Stiftung Dome und Schlösser Sachsen-Anhalt’. Begin fiduciair beheer van de wettelijk zelfstandige stichting ‘Stiftung Kloster Michaelstein’.
2010
Beheercoöperatie met de stichting ‘Stiftung Moritzburg - Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt’ met bedrijfsovergang in 2013.
2014
Fiduciair beheer van de onzelfstandige stichting ‘Stiftung Moritzburg - Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt’, alsook van de onzelfstandiges stichting ‘Stiftung Kloster Michaelstein - Musikakademie Sachsen-Anhalt für Bildung und Aufführungspraxis’.
2017
Herbenoeming van de stichting ‘Stiftung Dome und Schlösser in Sachsen-Anhalt’ in KULTURSTIFTUNG SAKSEN-ANHALT.